Gör något.

Jag är en tjej på 16 år som ingen riktigt tar på allvar.

Hur lätt tror ni det är att vara oss idag, oss tonåringar? Vi ska vara smala, nu menar jag verkligen "media"  smala, vi måste vara vältränade, ha en fit kropp. 

 

Utseendet ska vara perfekt vilket innebär inga finnar inga blemmor, inget! Jag vet inte om ni vet men just i denna åldern brukar man få finnar och blemmor. 

Råkar du vara annorlunda mot alla andra som går runt i Hunter stövlar och varför inte en Ralf Lauren tröja, ja då är du "underklass". Vänta va?? Så om du inte har råd eller inte vill ha dyra märkeskläder ja då är du inte lika ”populär”.  Nehä, okej.

 

Hur många gånger har inte vi tonåringar fått höra att vi inte räcker till, vi duger inte, vi är för lata för okoncentrerade. Vi måste göra det och det och vänta glöm inte det också, det är väldigt viktigt att du skriver om denna person som levde på medeltiden. 

 

Varför tror du vi blir trötta, okoncentrerade och mest av allt STRESSADE.

Själv är jag så stressad så jag vet inte vart jag ska ta vägen, det är ofta som  man gråter i ångest för man vet att man inte kommer kunna nå kunskapskraven. Näst intill alla ungdomar/ elever har klagat på skolans betygssystem, har det förändrats något? Nej, för de vuxna/lärarna tycker det är bra. Det blir inte lika svårt för dem. Nej det blir det inte men det blir dubbelt så svårt för oss elever!

 

Vi vill kunna träffa vänner utanför skolan, hinna med våra aktiviteter så som sporter, vilket lärare och skolpedagoger säger att vi ska ha för man måste röra på sig. Hinner vi? Ja, om man gör skoluppgifterna halv bra inte ens klara, de får ligga och släpa efter en som en ångest laddad bomb som bara väntar på att få explodera. 

 

Men så var det den här andra ”lilla” saken. Pengar. Är du mellan 16 och 20 år får du 1050kr/mån  i studiebidrag om du då studerar på heltid. Vet du vad tillexempel en dansskurs kostar? 1500kr lätt. Ishockey ska jag inte ens nämna hur dyrt det blir.  Det är så mycket som kostar. Alla har inte föräldrar eller anhöriga som kan betala. Vi måste väl kunna livnära oss?

 

Det är nu man vill satsar på det man vill göra, det är i denna åldern, innan det är ”försent”. Ska man satsa behöver man pengar, för allt styrs av pengar idag. Har du mer pengar har du lättare att lyckas.

Om du inte har pengar, skaffa ett jobb. Finns det jobb till alla ungdomar? Tror du vet svaret lika väl som jag på det.

 

Men detta studiebidrag, om du inte har någon aktivitet som kostar men du orkar inte pendla en timma om inte mer till skolan varje dag, då räcker självklart pengarna till att köpa en lägenhet, en liten etta! 

Det räcker inte ens till att bo inneboende hos någon. Det är så dyrt att hitta någonstans att bo speciellt i Karlstad. Det finns ett fåtal jobb, ett fåtal lägenheter och vi har ett fåtal med pengar.

Gör något!

 

Jag vet att det är så många fler än jag som mår så dåligt för vi vill kunna göra SÅ mycket mer, men vi kan inte, det finns inte tid, ingen ork. Hör ni inte ropen på hjälp? 

 

Låt oss kunna få chansen att försöka. Vi kan bli och göra så mycket mer om vi bara kunde få lite till, pengar är ett problem, men det största är att vi tappar intresset för studierna, det lönar inte oss och inte er. 

 

Om du ens orkade läsa igenom detta är jag väldigt tacksam.

Om du tog illa upp var det inte meningen, det var inte vad detta gick ut på. 

Tro mig jag är en snäll person, försöker bara för en gångs skull få någons uppmärksamhet, någon som kan göra allt bara lite lättare.

 

Tack.

Allmänt, Skola, vänner & ovänner | |
#1 - - L:

Vem är den där "du" som du skriver till??

Svar: Är inte till någon speciell som jag skriver till
Moa Thulin

Upp